måndag 3 oktober 2016

Förra kullen - Första kullen

Jag tog min första kull sommaren 2014. Då parade jag min första kerry tik Heidi med Rollick’s Blame It On The Boogie. Valparna föddes i slutet av juli och sedan gick det fort fram tills det var dags för leverans i slutet av september.

Efter leverans har jag haft kontakt med valpköparna och sommaren 2015 hade jag en valpträff. Då kom fem av sex valpar med ägare. Vi hade en eftermiddag när vi umgicks och pratade om diverse saker bl.a. träning och pälsvård.

Veckan innan valpträffen genomförde jag och två valpköpare BPH med våra hundar. Samtidigt som vi gjorde detta var det ytterligare två kerrytikar som genomgick BPH, båda släkt med valparna. Dels gjorde jag BPH med Heidi, som jag gjort MH med tidigare, och dels var det en tik från den senaste Yvenus kullen.

Valparna från min kull visade att de ärvt en hel del från sin mamma. Kort sammanfattning är att de var trygga och skottfasta. Deras resultat finns på SKK:s avelsdata under namnen Cornetto, Twister och Solero. Där kan ni även se resultaten för andra Kerry Blue Terriers.

Det valparna inte ärvt efter sin mamma var lekintresset. Detta hade Heidi redan när hon gjorde MH och det fanns kvar vid BPH. Men skillnaden mellan valparna och Heidi är att när hon växte upp hade hon tre tonårskillar som älskade att leka och kampa med henne så hon hade lärt sig detta. Hennes resultat säger inte så mycket egentligen eftersom hon var så gammal när hon gjorde BPH, sex år. Men man kan konstatera att bedömningarna från MH och BPH stämmer överens.

Tre av valparna är höftledsröntgade med bra resultat, A, A och B. Det är Cornetto som har B-höfter.

En av tikvalparna, Pixie, (Twister) blev svensk utställningschampion i september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar